sannaengstrom

Alla inlägg under september 2013

Av sanna engström - 27 september 2013 08:09



Igår var jag och hälsade på min goa faster Kerstin, 

och då hade hon en massa kort på lilla farmor och på oss när vi var små. 

Vi satt i över en timme och tittade igenom gamla foton och blev nostalgiska, 

samtidigt som vi drack kaffe ur farmors egna koppar. 


Jag är så oerhört ledsen ibland över att alla mina mor och farföräldrar hann gå bort, 

innan jag var vuxen nog att se dom som individer och kunna ställa alla dom där frågorna som jag aldrig hann. 


för som barn så ser man bara sin farmor och mormor som bullmaskiner. 

och någon som ger pengar till glass och som kramar om en och nyper en i kinden och säger " hejudameeej vad du har blivit stor ". 


inget fel i det, 


men jag önskar så att jag hade haft möjlighet att fråga en massa frågor, 

att verkligen UMGÅS med dom, 

att inte se dom som gamla och bara undra hur TANT MÅR IDAG. 



har ni era kvar, gå dit. ring, skicka vykort. 

fråga en massa, dom bär på hur mycket som helst, 

dom vet så mycket och dom har varit med om så mycket. 

låt deras historia räknas. 




 


 




jag läste i en bok en gång som handlade om människors åsikter om döden, 

varpå en gammal dams väninna alltid sa när någon hade gått bort: 


 

" Jaha, nu vet den " 

 



Det tyckte jag var fint på något sätt. 

 

samtidigt kan jag inte fundera en längre stund på döden,för då blir jag galen. 

hur länge är man död? hur lång tid är hela tiden? 

om det finns ett liv efter, varför har jag inte mött alla dom jag förlorat? 

om det finns ett liv efter, vet man om att man levt förut? 

 

gaaaaaah. 

 

ibland är det övermäktigt. 

 

samtidigt som jag går runt och är livrädd för döden, så är det ju verkligen en fånig sak att vara rädd över, 

för det är ju det enda vi med säkerhet kan veta ska ske. 

 

hatar dock att inte ha kontroll. 

den kommer alltid för tidigt, hur sent den än kommer. 

 

 

var rädda om varandra där ute och krama om era kära. 

svälj stoltheten . 

puss 

 



 

Av sanna engström - 25 september 2013 14:05


Detta kortet togs 9 november 2012. 



  



och dessa foton är tagna idag. 

mitt hår växer som ogräs men jag älskar't. 



det syns även att vikten minskat , om man får säga det själv :) 


   




Av sanna engström - 25 september 2013 13:05

Så glad . Sprang idag 3 km på 18 min och 54 sekunder ;) har haft som mål att lyckas under 20 min och äntligen hände det :) wooooho;)


Sen vågade jag även gå viltvattnet själv med diesel ( typ i en skog 4,5 km ) är ju så jävla rädd för ormar och har sett en del där , sen att jag tror att varenda jävla rot eller gren är en orm - underlättar ju inte - om man säger så ;) så glad att jag vågade :)

Är underbart att vara ledig och bara må gott , träffa lite folk , tjöta , dricka kaffe och Loka, träna och mysa ;)

På fredag kommer kärleken till mig så ska vi grilla och mysa en massa ;)

Hoppas ni alla har en underbar vecka .

[Bild]

[Bild]

[Bild]

Av sanna engström - 24 september 2013 21:02

Så himla glad idag. Dels har jag gått ner från 96 kg till 94,7 på 5 dagar , och idag slog jag rekordet på min tid på 5,5 km . Sprang sist på 41 min 44 sekunder ,


Idag sprang jag den på 38 min och 34 sekunder .

3 minuters förbättring sen 14 september ;)

För några månader sen vägde jag 109,9 kg och avskydde mig själv .
Idag sträcker jag på mig, är stolt och känner mig så mycket starkare och gladare . Numera tror jag inte att när någon kollar på mig , att gylfen är öppen eller att jag ser för jävlig ut,

Jag känner mig vacker och mer i fas . Äntligen börjar min utsida visa det min insida velat ;) fetmadräkten är på väg att sprängas !

[Bild]

Av sanna engström - 20 september 2013 12:04

Tog lite mått nu bara för att se hur det har gått, va 16 dagar sedan jag tog det sist ;


Nöjd tjej !

Av sanna engström - 18 september 2013 17:44

Tänkte bara berätta lite om hur det har gått till när jag har misslyckats med att gå ner i vikt. det har alltid börjat med ett slags självhat. fan vad ful jag är/ dålig jag är / vilken idiot jag är som är såhär fet / . alla dessa tankar har funnits i mitt huvud och fått mig att avsky mig själv - samtidigt som jag tryckt i mig en pizza och en öl - eftersom det ändå inte spelade någon roll - jag var ju redan så fet -


 

jag kunde stirra mig blind på mina bristningar samtidigt som jag tog ett glas vin och käkade hämtmat, suckandes över hur fula dom var och att det ändå inte var någon ide att ta tag i livet för jag såg redan så förjävlig ut. jag struntade i det faktum att INGENTING blev ju bättre av att göda kroppen med skitsaker, eftersom jag var så fokuserad på att avsky mig själv, så sket jag fullständigt i det. istället drömde jag om att vakna upp smal. jag var som en arbetslös människa i dagens samhälle. någon som inte gått klart grundskolan men ändå vägrar städjobb och förväntar sig topplön för minsta möjliga ansträning. jag ville så hemskt gärna bli smal, men absolut inte göra det som krävdes. jag kunde gå en lång promenad och sen vara nöjd med den promenaden i en månad.



   


jag trodde att om jag bara åt lite så skulle allt bli bra. jag började köra shakes, som gjorde att jag gick ner 8 kg på två veckor och sen svimmade i en hiss. jag skakade, mådde skit och hade bara kortvariga resultat i huvudet. jag förstod inte att det mesta jag hade gått ner var vatten och muskelmassa. så fort jag började äta igen så gick jag upp dubbelt. och där stod jag, fet och ful och hatade mitt liv, och bara grät. samtidigt som jag återigen vägrade göra det som krävdes.



sen, så insåg jag vad det var som krävdes. LITE JÄVLAR ANAMMA. min kropp är fanemej värd att må bra. jag vill att min utsida ska vara lika stark som jag känner mig på insidan. jag vill att min fetmadräkt ska gå sönder och att folk ska se vem det är som gömt sig där inne under så lång tid. jag vill orka gå i trappor utan att andas som en idiot. jag vill kunna gå in i ett provrum och ha med mig ett plagg JAG TYCKER OM och inte bara ett SOM FINNS I MIN STORLEK. jag vill vara fin och hälsosam, och jag vill sluta tro att livet går ut på att unna sig dåliga saker som är gott för stunden, och istället unna mig livet. det vill säga LEVA och inte bara vara vid liv.



 

Jag började tro på mig själv, började vara snäll emot mig själv. vågade tro att jag kunde fixa det här, och jag tog av mig offerkoftan. det har tagit mig 26 år att bli såhär stor, klart som fan det kommer ta tid att gå ner, jag slutade stressa och slutade väga mig efter och innan att jag skitit haha, jag började se till hur jag mådde, och jag började ändra livsstil. jag bantar inte längre, jag äter mer än någonsin, men jag äter rätt.  jag tränar och mår gott, och jag har hittat en balans.  om ni har svårt med motivationen så försök att träna ändå, och leta samtidigt. och sluta skylla ifrån er, det där tv-programmet kan ni faktiskt se en annan dag. försök börja älska dig själv, för du ska leva med dig själv hela ditt liv.



   

ps2. det har tagit mig två månader att gå ner 10 kg, minskat 10 cm i midjan och stuss och 5 cm runt lår. jag har en låååång väg kvar, men jag älskar vägen och det får ta den tid det tar, det finns inget slutdatum att -DÅ ÄR JAG FÄRDIG, för det här är en livsstilsändring, som kommer ta tid. och jag är glad över det. låt resan börja :) kramar.



       

Av sanna engström - 17 september 2013 13:32

Från veckan som gått :)

Av sanna engström - 17 september 2013 13:25

Jag lyckades.

Jag sprang kretsloppet i Borås, 5.5 km - utan att stanna.


jag som för två månader sedan knappt klarade 1 km. 

jag var så otroligt lycklig när jag klev över mållinjen. 

tiden ska vi inte prata om, haha. 

eller jo, det kan vi göra. 


det tog mig 41 min 44 sekunder att springa 5,5 km. 

det är oerhört dåligt om man jämnför med andra som springer milen snabbare än vad jag springer halva milen, 

eller dom som kom in på 17 minuter när dom sprang samma sträcka som mig. 


Men, nu till det som jag har lärt mig: 


" jag kan inte jämföra mig med alla andra, för alla andra har haft helt andra förutsättningar. 

jag jag inte på allvar tro att jag som nyligen börjat ta tag i mitt liv, ska uppnå samma resultat som någon som tränat i flera år ? 


så istället för att gå runt och vara ledsen för att man inte kan lika mycket som just den och den, 

så fokuserar jag på det jag faktiskt kan, och sen är dom där andra bara ren inspiration. fan vad grymma dom är som kan det dom kan, och om ett tag kanske jag också kan nå dit. 

riktigt häftigt :) 


 


jag blev däremot tvärförkyld och fick ont i halsen samma kväll efter loppet, 

så har inte tränat sen i lördags. 

men jag vill ta det lugnt och låta förkylningen gå ur kroppen innan jag tränar igen. 

desto större fokus på maten just nu. 


jag ville bara säga att allting går bra, jag mår bra, jag äter bra och jag tränar bra ( när jag inte är sjuk ). 


jag träffade min PT och bjöd ut henne på Ellagården i Borås på brunch, för att tacka för allt hon gjort för mig. 

vi kom fram till att fortsätta ses en timme i veckan fram till nyår. 

riktigt kul och spännande. 

Hon är grym ! . 



ha det gott nu och va rädda om er alla fina. 


ps. sluta trycka ner dig själv om du har en dålig dag. 

sov på saken och vakna som vinnare.


 


killen bjöd ut mig på mat efter kretsloppet, riktigt gött.

jag tog en alkoholfri öl.

var riktigt gött.

( har ju inte druckit alkohol sen 1 augusti, så kändes riktigt gött med en kall öl i handen, 

ännu skönare att slippa huvudvärken :P ) 

Presentation


välkomna hit. här händer allt och ingenting :)

Omröstning

Har vi träffats i verkligheten?
 ja
 nej

Fråga mig

31 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok, välkommen.


Skapa flashcards